ytringsfrihed
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Er det okay at snyde?

5 deltagere

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Go down

Er det okay at snyde? - Page 2 Empty Er det okay at snyde?

Indlæg  Manjana Lør Aug 21, 2010 10:40 pm

Emnets første indlæg :

Nej ikke sådan almindeligt, så er det absolut ikke okay.

Men er der nogen af jer, der så den film på TV2 tidligere i aften? Jeg så ikke den hele men halvdelen ca.

Det er en film, der er bygget på virkelighedens verden. Den handlede om nogen elever, der deltog i en konkurrence imod andre skoler, hvorvidt de var bedre eller dårligere til et fag. Disse elever var ikke på favoritlisten. De var lavere stillet i samfundet, grundet de kom fra et andet land end det vindende hold. Skolen, der havde det vindende hold havde vundet priser flere år i træk.

Så var der en lærer, der fandt det dybt urimeligt, at bare fordi nogen elever var fattige, fik de ikke en chance for at vinde. De riges børn, dårlige eller ej, vandt år efter år.

Nu er det så, at jeg mangler noget af filmen. Men som jeg opfattede det, spurgte læreren ind til om eleverne ville være med til at snyde. Det ville de og det gjorde de så. Dårlige eller ej. Og de vandt også prisen. Men den ene elev, der ikke fik lov til, at være med, grundet han ikke var dygtig nok, skrev en stil der senere blev læst af læreren.

Man fandt altså via den vej ud af, at eleverne havde snydt sig til sejren.

Læreren blev selvfølgelig afskediget fra sin stilling. Og eleverne kom i grundigt forhør. Her sidder der så en ung mand, der er katolik. (Så religionen er altså blandet ind i det), fordi manden, der forhører ham fortæller at han også er katolik. Og de skrifter ved den samme. Og de skal tale sandhed. (Enig, det skal man).

Eleven fortæller efterfølgende som sagerne er. Det bevirker, at læreren rejser væk og eleverne står på egen hånd. Læreren er aldrig blevet juridisk forfulgt. Eleverne har klaret sig godt stort set allesammen.

Til sidst vises, der en scene, hvor jeg tror det var den kvindelige skoleinspektør, der senere blev anklaget for skattesnyderi. Hende, der stod frem foran pressen og fordømte snyderi.

Kommentar:

Ja så korrupt som man ser det i samfundet.

Mit spørgsmål går på, er det ok at snyde når det handler om, at gøre oprør imod de systemer der er? Er det okay at snyde, også når det gælder, at afsløre andre korrupte systemer?

Er det okay at snyde, når det handler om, at er man ikke rig, "ung og smuk", så når man ingensteder i verden?

Jeg ved endnu ikke helt, hvad jeg syntes. Fordi normalt villle jeg sige absolut NEJ, det er IKKE OKAY at snyde. Men hvis de andre snyder, blot via penge og magt, hvordan kommer man så frem? Frem, nej forkert. Hvordan får man så gjort opmærksom på, at her er der noget rivende galt. Fordi myndigheder ligger som regel i lommen på pengemændende.

Er det okay, at man via snyd, gør oprør imod systemet?

Med venlig hilsen
Manjana

Manjana

Antal indlæg : 79
Join date : 20/08/10
Age : 62
Geografisk sted : Region Midt/Vest Jylland

Tilbage til toppen Go down


Er det okay at snyde? - Page 2 Empty Sv: Er det okay at snyde?

Indlæg  Manjana Ons Sep 22, 2010 3:45 pm

Mik skrev:Hej Manjana

Når jeg har svært ved at indgå i en debat, hvor man lægger vægt på Kristendom, er det fordi argumenter fra Bibelen ikke automatisk er gyldige for alle. I nogle tilfælde svarer bibelske argumenter nogenlunde til humanistiske, fx at man skal være mod andre som man vil have de skal være mod én selv, og den regel går jeg også ind for. Derimod vil et argument gående ud på at give kejseren hvad kejserens er, jo ikke have den samme gyldighed på en humanist som mig.

Snyd handler om at bryde regler, og det synes jeg man skal være meget varsom med. Jeg ville fx aldrig snyde i en debat ved at påstå at tingene forholdt sig på en bestemt måde som jeg vidste ikke var rigtig, eller som jeg ikke havde konkret kendskab til, og hvis jeg kom til at skrive noget der ikke var rigtigt, ville jeg være parat til at indrømme og undskylde. Desværre har jeg kendt en del debattører der ikke har det på den måde, også kristne (Dette er ikke møntet på dette forum).

Hvis vi tager et spil som Matador, kunne jeg ikke drømme om at snyde i det. For det første synes jeg det er unødvendigt, for det andet er det at gøre grin med de andre deltagere. Hvis man spiller et spil, må man acceptere reglerne som de er.

Når det gælder livets store matadorspil, synes jeg ikke det forholder sig på helt samme måde. For her har man ikke fra starten accepteret reglerne, og man kan også komme i en situation, hvor man selv kommer til at føle sig snydt. Jeg kan komme med et par eksempler.

En af mine bekendte, en håndværker, fik forkastet sit skatteregnskab og blev sat til en højere skat end han selv havde angivet. Derefter besluttede han sig for at arbejde sort indtil han havde tjent det ind som han var blevet sat højere.

En kvinde fandt ved et tilfælde ud af at hun var berettiget til forholdsvist stort skattefrit beløb, fordi hun led af glutenallergi. Sagsbehandleren i kommunen havde hele tiden vidst at hun havde denne lidelse, men havde sagt at der ikke var mulighed iflg. loven for at kompensere for dette. Hun søgte skriftligt om at få beløbet bevilget med tilbagevirkende kraft, men det kunne ikke lade sig gøre. Af og til føler mig sig magtesløs overfor myndighederne, og det burde man ikke. Jeg kan godt forstå, hvis folk tager sagen i egen hånd.

Jeg skrev om mine børsspekulationer. Her er der ikke tale om snyd. Der er tværtimod tale om at jeg følger reglerne til punkt og prikke. Men et eller andet sted synes jeg at det er uretfærdigt at jeg kan tjene flere penge på en times computerarbejde end jeg ville kunne tjene på mange dages hårdt fysisk arbejde, og det er jo også klart at når jeg kan tjene penge, må der være andre der taber.

Jeg ville foretrække at leve i et socialt retfærdigt samfund, hvor jeg var sikret at jeg kunne beholde mit hus resten af livet, hvis bare jeg passede mit arbejde efter bedste evne. Men sådan forholder det sig ikke.

Hej Mik

Så har jeg endelig lidt overskud til, at få skrevet. Igen syg denne gang bare med en hoste, der er voldsom træls og stjæler min nattesøvn så jeg har ikke orket, at tænke i løbet af dagen. Men her lige et par tanker til dit indlæg her.

Jeg er egentlig enig med dig i ovenstående. Har ikke så mange kommentarer til det. Men et par enkelte tilføjelser.

Snyder man i spil som Matador, syntes jeg udover det du skriver, også at morskaben ved spillet går væk, hvis man snyder. I den virkelige verden kender jeg også eksempler på mennesker, der føler sig snydt af det offentlige. Eksempler, hvor jeg har tænkt, at det er legalt tyveri det der foregår. Altså fra det offentliges side. Dog i det ene tilfælde, fik retfærdigheden lov at sejre.

Så jeg kan egentlig også godt forstå, at når borgere bliver snydt og ser et dårligt eks. fra det offentliges side, at de bliver ligeglade og hytter deres eget på illegal vis.

Man kan føle sig magtesløs overfor myndighederne. Men det kan også betale sig at kæmpe og vinde via rettens eller ankeklagemyndighedernes vej. Nogen gange kan det betale sig, at true med medierne eller at gå til toppen, hvis man står overfor en sagsbehandler, der er håbløs.

Vi har retsinstanser her i landet, der gør at man ikke behøver at snyde for, at få det man retmæssigt har krav på. Dog er ventetiden lang og folk bliver frustrerede og vælger nogengange de lette løsninger som f.eks. sort arbejde.

Ang. børsspekulationer. Nej det er ikke snyd, men der er nu noget om det du skriver. Det er uretfærdigt, at nogen skal arbejde meget hårdt i mange timer for at have det samme som du tjener på en time. Dog, det er et spil, hvor man kender reglerne for, at man risikerer at tabe penge. Det der er skræmmende ved det er, at der er mennesker, der har begået selvmord fordi de har tabt mange penge, ja måske alt hvad de ejer på gulvet. Det er set ved børskrakene f.eks.

Desværre har vi en krise, der er skyld i at mange får sat deres hus til tvangsauktion eller tvinges til at sælge af anden årsag. Så nej vi er ikke sikret. Og det er uretfærdigt, især når man passer sit arbejde og gør hvad man kan for at være en god dansk borger. Det man ejer, ejer man pludselig ikke alligevel. Intet er sikkert i denne verden. Desværre.

Håber du kan følge mine tanker for er ret træt.



Manjana

Antal indlæg : 79
Join date : 20/08/10
Age : 62
Geografisk sted : Region Midt/Vest Jylland

Tilbage til toppen Go down

Er det okay at snyde? - Page 2 Empty Nu debatten handler om at snyde.

Indlæg  lyjse Tors Sep 23, 2010 11:40 am

slettet


Sidst rettet af lyjse Søn Jan 02, 2011 5:25 pm, rettet 1 gang

lyjse

Antal indlæg : 104
Join date : 20/08/10

Tilbage til toppen Go down

Er det okay at snyde? - Page 2 Empty Sv: Er det okay at snyde?

Indlæg  Manjana Lør Sep 25, 2010 9:03 pm

Hej Lyjse

Ja jeg er helt på det rene med, at nogen borgere snyder, hvor de kan. Ikke alle men nogen. Og det er selvfølgelig ikke okay. Men jeg kan godt forstå at nogen gør det. Kommunerne sætter selv dårlige eksempler med snyd.

Og det er svært fordi bare det, at det er en kommune er de mere "sikret" end borgerne er. Det er svært at afsløre og svært at komme til livs. Dog har vi set det bl.a med Farum kommune.

Når man har været på gulvet eller under og set, hvordan de svage borgere bliver behandlet får man altså en forståelse for, hvorfor nogen borgere vælger at snyde.

Jeg talte med en, der fortalte hvordan han på ingen måde fattede, hvorfor dem der får hjælp reagerer som de gør. Men da han selv havnede der viste sagen sig, at være helt anderledes. Pludselig fik han øjnene op for, hvordan tingene hang sammen. Han troede det var løgn det han blev vidne til. Troede ikke, at det i dagens Danmark kunne forekomme.

Mennesker bliver behandlet utroilg dårligt med mindre man er direktør et eller andet eller har en anden god position i samfundet.

Hvad ligger der egentlig bag ved, at vores velfærd bliver forringet? At sygehusvæsenet bliver forringet f.eks. Hvad gemmer der sig. Hvorfor skal det kun være de rige eller mere velhavende, der skal have en fair og god behandling på sygehuset fordi de har råd til, at betale et ophold på et privathospital?

Min fars fætter har lige været igennem en behandling, der viste sig at være meget overfladisk. Han har cancer. Og selvom han har været igennem nogen undersøgelser blev han udsat for en utrolig smertefuld oplevelse af sygdommen. Afføringen kom ud af penis. Dette kunne have været undgået, som jeg forstår det min mor fortalte det, at lægerne virkede meget stressede og pressede. Hans smertefulde oplevelse kunne være undgået om der havde været læger og tid nok til, at lave en gennemgribende undersøgelse.

Derfor spørger jeg, hvad ligger til grund for, at man skal spare på velfærden, at læger og sygeplejersker skal løbe hurtigere og overse nogen så alvorlige konsekvenser? Det er regeringen, der sætter dagsordenen. Var dette sket på et privathospital, hvor patienten selv betaler for alt?

Jeg har ingen ide om, hvorfor det er sådan. Men se nu bare det med de slettede mails:

[For at se dette link skal du være tilmeldt og logget ind.]

Overbetaling til privathospitalerne? Underbetaling og fyringer til kommune hospitalerne. Her er en skævhed og er der snyd med i spillet håber jeg inderligt at det bliver afsløret. Som jeg hørte udtalelsen fra en af forfatterne: Vi skriver under straffeloven som alle andre.

Så mon de vil skrive sådan om det ikke var sandt? Det vil tiden vise.

Jeg skriver ikke alt dette for at bortforklare snyd. Tror ikke at jeg behøver at skrive mere, at jeg går ikke ind for snyd. Men jeg forstår godt at nogen snyder.

Knuzz
Manjana

Manjana

Antal indlæg : 79
Join date : 20/08/10
Age : 62
Geografisk sted : Region Midt/Vest Jylland

Tilbage til toppen Go down

Er det okay at snyde? - Page 2 Empty Jeg mindes..

Indlæg  lyjse Søn Sep 26, 2010 6:12 pm

slettet


Sidst rettet af lyjse Søn Jan 02, 2011 5:26 pm, rettet 1 gang

lyjse

Antal indlæg : 104
Join date : 20/08/10

Tilbage til toppen Go down

Er det okay at snyde? - Page 2 Empty Den må jeg lige have med :

Indlæg  lyjse Man Sep 27, 2010 12:30 pm

slettet


Sidst rettet af lyjse Søn Jan 02, 2011 5:27 pm, rettet 1 gang

lyjse

Antal indlæg : 104
Join date : 20/08/10

Tilbage til toppen Go down

Er det okay at snyde? - Page 2 Empty Sv: Er det okay at snyde?

Indlæg  Manjana Tirs Sep 28, 2010 10:16 pm

Ja puha, når jeg tænker på vores ringe årsindkomst.

Jeg finder bestemt intet galt i, at nogen skal have en god løn når de gør et stort stykke arbejde. Menne, tænker også, at man oplever for meget sløvhed i nogen kommuner i forhold til lønningerne.

Alene det, at en borger ikke længere kan få en snak med borgmesteren gør, at man syntes måske hans post er lige lidt for godt betalt.

Ja jeg fatter ikke de høje lønninger.

Nå men det er ved at være sent og jeg er træt. Ville gerne om jeg kunne skrive mere til emnet. Men kan slet ikke tænke nu.

Imorgen har jeg et nyt emne jeg vil skrive om. Så nemlig noget om politik på solen. Og har nogen tanker omrking det. Men det må vente til imorgen.

Knuzzer Manjana

Manjana

Antal indlæg : 79
Join date : 20/08/10
Age : 62
Geografisk sted : Region Midt/Vest Jylland

Tilbage til toppen Go down

Er det okay at snyde? - Page 2 Empty Sv: Er det okay at snyde?

Indlæg  Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Side 2 af 2 Forrige  1, 2

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum