ytringsfrihed
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Religion og politik

3 deltagere

Go down

Religion og politik Empty Religion og politik

Indlæg  Manjana Ons Sep 29, 2010 11:50 pm

Jeg læste et indlæg på sol igår. Det handlede om politik og et af indlæggene var skrevet af en kristen. I dag kan jeg bare ikke finde indlægget igen.

Jeg læser ikke meget på sol længere men lige netop dette emne slog mig.

Jeg kom nemlig til at tænke på, at hvad nu hvis det parti vi ikke føler os tilknyttet til har et medlem, der virkelig dybt og inderligt er kristen. Politik kan som religion skabe store diskussioner. Men vil vi, kan vi, der er kristne gå imod en kristen bror eller søster i disse spørgsmål?

Jeg stemmer og stemmer på SF. Det skal ingen hemmelighed være. Men det er dybest set pga Villy Søvndal. Som jeg mener gør det rigtig godt. Men hvad nu hvis Lars Løkke er en meget loyal tilhænger af Jesus?

Hvad så? Jeg kan virkelig ikke li' højrefløjens politik og mener de træde den svage længere og længere ned. Så kan man selvfølgelig spørge sig selv, om man så også er så kristen endda?

Jeg vil forsøge at lede efter indlæggene imorgen på sol. For fandt dem egentlig rigtig interessante. men for nu, vil jeg sige godnat og sov rigtig godt.

Mvh
Manjana

Manjana

Antal indlæg : 79
Join date : 20/08/10
Age : 62
Geografisk sted : Region Midt/Vest Jylland

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Ikke blande religion og politik-

Indlæg  lyjse Tors Sep 30, 2010 2:27 pm

slettet











Sidst rettet af lyjse Søn Jan 02, 2011 5:17 pm, rettet 1 gang

lyjse

Antal indlæg : 104
Join date : 20/08/10

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Sv: Religion og politik

Indlæg  multani Tors Sep 30, 2010 5:10 pm

okay venner skyd mig ikke ned.

Jeg er kristen som i ved, men måske ved i ikke at jeg stemmer på Dansk Folkeparti.
Det vil sige, jeg er ikke nogen fast tilhænger af noget parti som sådan og fordi jeg stemmer på DF betyder det altså ikke at jeg hverken er racist eller enig med tosser som Langballe, Krarup og Camre.

Nu har jeg det faktisk sådan at jeg nødigt diskuterer politik, da jeg synes det er noget der skaber ekstremt meget splid mellem mennesker, og ja det er måske lidt paradoksalt når jeg gerne diskuterer religion.

Om Lars Løkke er kristen eller ej, bør ingen betydning have for vores stemmer, jeg kunne aldrig drømme om at stemme på KristenDemokraterne for eksempel. Hvis man skulle leve på den måde ville ikke ret mange partier kunne rumme kristne, tag blot SF. Selvom SF indeholder både gode og dårlige elementer, så ville det være forkert at definere det som et parti med en kristen baggrund.

I sidste ende er jeg ikke så fanatisk omkring politik, men lige din pointe omkring at højrefløjen gør de svage svagere. Tja på en måde men i sidste ende er der ingen af de to fløje der vil have det scenarie. Der er 2 forskellige måder at opnå et ideelt samfund i forhold til danske politikere.
At alle bærer sammen og er mere lige, samtidig med at du bliver styret mere og mere af staten.
Eller at forskellen på rig og fattig bliver større, men samfundet rigere og derigennem skal de fattige kunne hjælpes og have lidt flere friheder.

Hvad man så synes bedst om er op til en selv, men i sidste ende er der ikke den store forskel på målene, det handler om vejen dertil.
Derfor er det så befriende at vi kan stemme og finde ud af på forholdsvis demokratisk vis hvordan vi kommer videre.

Endnu bedre er det at vi med kristendommen allerede ved hvad vejen er, samtidig har vi frihed til at vælge om vi vil følge den.

mvh multani

multani

Antal indlæg : 17
Join date : 27/08/10

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Hej Multani -

Indlæg  lyjse Fre Okt 01, 2010 11:13 am

slettet

godt nytår 2011 flower


Sidst rettet af lyjse Søn Jan 02, 2011 5:18 pm, rettet 1 gang

lyjse

Antal indlæg : 104
Join date : 20/08/10

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Sv: Religion og politik

Indlæg  Manjana Søn Okt 03, 2010 9:08 pm

Hej Lyjse

Jeg tror du har ret i, at vi stemmer efter det liv vi har. De erfaringer og holdninger til tingene gør vel også sit.

Sikken et knokleliv du har haft. Man arbejdede hårdt dengang og ja det er noget andet end i dag.

Men jeg tror det kommer meget an på, hvilken kommune man er i. I denne kommune jeg bor i, er der intet der hedder, at det gider jeg ikke. Nej møder man ikke op bliver pengekassen klasket i. Og der er no mercy.

Men til gengæld, hvis man viser at man vil ud af systemet. At man vil vider i livet og viser sig stabil, fleksibel og hjælpsom får man en masse hjælp. Der findes forskellige gode tilbud som man frit kan benytte sig af. Men gider findes ikke i vores kommune. Hvilket er helt fint. Selvfølgelig skal man arbejde for sine penge.

Men til gengæld bør der også være opgraderingsmuligheder, hvilket der er en mangelvare i kommunen og som jeg oplever det i mange kommuner. Lars Løkke har faktisk selv indrømmet dette engang.

Vil man hjælpe folk videre ud af systemet og til at klare sig selv, nytter det ikke noget at sende dem ud på stranden og samle affald op. Det er fint nok at der bliver ryddet op men de mennesker, der er afhængige af det offentlige bør få hjælp til helt at stå på egne ben.

Jeg kan kun sige, at efter Fogh Rasmussen kom til begyndte livet for den mere fattige dansker at se meget håbløst ud. Og det er bestemt ikke blevet bedre med årerne.

Menneskelig omsorg og næstekærlighed er blevet meget mere kold i de senere år.

Men der, hvor jeg egentlig ville hen var, at man kan strides og kives i politik. Men som kristne bør vi da tænke på, hvad nu hvis vedkommende vi er imod er kristen? Eller hvis vi ved at vedkommende er det?

Jeg går ind for, at vi har frihed til at stemme. Bestemt. Også fordi, at sålænge systemerne er som de er og tilladt af Gud og vi lever i denne verden, er det vigtigt at vi også er med til, at stemme på den retning vi mener er korrekt for samfundet.

Så jeg er ikke enig med Jv i deres politik ang. stemmeret længere.

Men kan i følge mig når jeg skriver, at verdens regeringer vil ikke bestå. Og at man er (ja ved godt ud af til), et enigt samfund. Men ingen der strides i forhold til politik. Der er alle enige om, (ud af til), at de har stemt på Gud.

Lidt som i krig. Når to lande er i krig. Så slår man måske kristne brødre og søstre ihjel. Det er da også forkert. Ja ved ikke men jeg finder det noget skævt.

Jeg er heldigvis næsten ovre min bronchitis. Det var det jeg fejlede. Så jeg er parat til, at tage i praktik imorgen kl. halv syv. Puha op kl. fem. Det bliver lidt hårdt. Men vil forsøge at svare her så godt jeg kan de næste 14 dage. Smile

Knuzz
Manjana

Manjana

Antal indlæg : 79
Join date : 20/08/10
Age : 62
Geografisk sted : Region Midt/Vest Jylland

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Sv: Religion og politik

Indlæg  Manjana Søn Okt 03, 2010 9:19 pm

Hej multani


Nu er jeg ikke meget inde i politik. Det har ikke været en stor del af mit liv fordi jeg har været et vidne. Så på en måde burde jeg måske ikke starte denne tråd fordi jeg ikke er så klog på området. Men jeg skriver udfra det jeg ser og oplever.

Jeg er ikke enig i nogen af de to forslag du stiller op. Får staten mere og mere magt bliver de fattige endnu fattigere. (Hvilket jeg syntes de gør alligevel). Og det gælder også for forslag 2. For de rige er blevet rigere og de fattigere mere fattige. Og jeg ser ikke nogen rige løfte de fattige op.

Du har ret i, at politik skaber meget strid. Og det var netop derfor jeg lagde op til en debat. Se mit svar til Lyjse. For det er vel ikke meningen at vi skal blive uvenner med en kristen over politik? Biblen taler også om, at vi bør ikke være årsag til strid.

Men som jeg skrev til Lyjse, jeg er enig i, at vi bør være med til, at påvirke vores samfund.

Egentlig kunne jeg godt tænke mig at høre jer, hvad menes der med når Biblen taler om, at vi ikke bør være en del af verden? Er vi ikke det når vi stemmer?

For det du skriver her:


Endnu bedre er det at vi med kristendommen allerede ved hvad vejen er, samtidig har vi frihed til at vælge om vi vil følge den.

Vi kender vejen. Og følger den. Hvis vi som kristne lægger alt over i Jesu hænder, hvis alle gør det, jamen er det så nødvendigt at stemme? Kan du/i følge mig?

Mange hilsner
Manjana

Manjana

Antal indlæg : 79
Join date : 20/08/10
Age : 62
Geografisk sted : Region Midt/Vest Jylland

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Pengekassen-

Indlæg  lyjse Man Okt 04, 2010 11:01 am

slettet












Sidst rettet af lyjse Søn Jan 02, 2011 5:19 pm, rettet 1 gang

lyjse

Antal indlæg : 104
Join date : 20/08/10

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Sv: Religion og politik

Indlæg  multani Man Okt 04, 2010 5:26 pm

Manjana skrev:Hej multani


Nu er jeg ikke meget inde i politik. Det har ikke været en stor del af mit liv fordi jeg har været et vidne. Så på en måde burde jeg måske ikke starte denne tråd fordi jeg ikke er så klog på området. Men jeg skriver udfra det jeg ser og oplever.

Jeg er ikke enig i nogen af de to forslag du stiller op. Får staten mere og mere magt bliver de fattige endnu fattigere. (Hvilket jeg syntes de gør alligevel). Og det gælder også for forslag 2. For de rige er blevet rigere og de fattigere mere fattige. Og jeg ser ikke nogen rige løfte de fattige op.

Du har ret i, at politik skaber meget strid. Og det var netop derfor jeg lagde op til en debat. Se mit svar til Lyjse. For det er vel ikke meningen at vi skal blive uvenner med en kristen over politik? Biblen taler også om, at vi bør ikke være årsag til strid.

Men som jeg skrev til Lyjse, jeg er enig i, at vi bør være med til, at påvirke vores samfund.

Egentlig kunne jeg godt tænke mig at høre jer, hvad menes der med når Biblen taler om, at vi ikke bør være en del af verden? Er vi ikke det når vi stemmer?

For det du skriver her:


Endnu bedre er det at vi med kristendommen allerede ved hvad vejen er, samtidig har vi frihed til at vælge om vi vil følge den.

Vi kender vejen. Og følger den. Hvis vi som kristne lægger alt over i Jesu hænder, hvis alle gør det, jamen er det så nødvendigt at stemme? Kan du/i følge mig?

Mange hilsner
Manjana


Hej Manjana, ja vi kan jo ikke være eksperter på alle områder. Politik er som regel også kun noget jeg hidser mig op over til valgene, men nyder dog at følge med i hvad der sker på fronten og her mener jeg ikke Helle Thornings skattesag og Lene Espersens ferier.

Du har sådan set helt ret i din analyse af de to metoder jeg nævnte, men desværre er det ofte sådan de to fløje opererer og jeg tror det også er derfor at vi som regel skifter ud ved hveranden eller 3 valgperiode. Når det går op for folk at ikke engang dem de stemte på kunne løse det hele og visse andre problemer dukker op.
Sådan er politik nu engang og så er der jo naturligvis de som aldrig skifter side da det er et spørgsmål om at have lagt sig fast på den side som man trods alt har mest til fælles med.

Ja politik skaber megen ufred, og jeg synes det er trist at der er mange der ikke tør fortælle at de stemmer på det og det parti.
Især Dansk Folkeparti som jeg selv stemmer på, ingen tør sige det fordi de naturligvis ikke vil kaldes racister. Hvilket er en urimelig anklage men trods alt en socialt accepteret anklage. Mange synes det er ok, ja nærmest smart og sejt at være den der nedgør DF og de der stemmer på dem.
Jeg synes det er trist.
Enig i at politik ikke skal komme imellem kristne, men det skal jo i virkeligheden ikke gøre nogen af os uvenner, kristne eller ej.
Jo indrømmet jeg sætter måske mere pris på en kristen politiker som jeg er enig med, end en ikke troende som jeg er enig med. Men alligevel må det ikke være afgørende.
Jeg kommer aldrig til at kunne sætte mit kryds ved en mand som Jesper Langballe, kristen eller ej han er ikke en politiker jeg deler menneskesyn med.

I forhold til det sidste du skriver, vil jeg helst henvise til hvad Lyjse skriver da jeg næppe kan udtrykke det meget bedre selv.
Jeg har sandelig også spekuleret meget over det du nævner. Man kan jo også sige at det at stemme sådan set er en næstekærlig handling, fordi vi gør det af vores bedste intentioner (forhåbentlig) og fordi vi tror på at hvis det vi stemmer på får indflydelse vil det hjælpe samfundet.
Jeg stemmer jo ikke på Dansk Folkeparti for at pisse indvandrere af eller få folk til at flyve i flindt over mine holdninger, jeg gør det fordi at jeg tror på at af alle onder i politik er de det mindste.

Mange Hilsner Multani

multani

Antal indlæg : 17
Join date : 27/08/10

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Sv: Religion og politik

Indlæg  multani Man Okt 04, 2010 5:27 pm

lyjse skrev:

Vi skal ikke tage hensyn til, om nogen er kristne - de er også kun mennesker.

Knus og god dag sunny


Helt og aldeles enig.

mange hilsner multani


Sidst rettet af multani Tirs Okt 05, 2010 6:36 am, rettet 1 gang

multani

Antal indlæg : 17
Join date : 27/08/10

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Sv: Religion og politik

Indlæg  multani Tirs Okt 05, 2010 6:35 am

Lige lidt i tråd med vores seneste snak

[For at se dette link skal du være tilmeldt og logget ind.]

multani

Antal indlæg : 17
Join date : 27/08/10

Tilbage til toppen Go down

Religion og politik Empty Sv: Religion og politik

Indlæg  Sponsoreret inhold


Sponsoreret inhold


Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum